Martine Stig - Vertigo 3

Noorderlicht in Afslag BLV

Dit evenemint is al west

Contact

Adres:
Afslag BLV
Afslag BLV
Minckelersstraat 11
8442 CE Heerenveen
Plan dyn rûte
Ofstân (ôfstân):

De 27e editie van het fotofestival gaat over het denkkader en de energie van de jongste generatie wereldburgers, geboren na 1995. Hoe staan ze in de maatschappij, hoe zien ze hun toekomst, wat zijn hun ambities? Door te focussen op hun grondhouding probeert Noorderlicht hun leefwereld inzichtelijk maken. Inmiddels is voor het festival een scherpe selectie gemaakt, die een beeld geeft van een generatie die inzet op fundamentele emancipatieprocessen.


In Afslag BLV wordt het werk getoond van twee exposanten:

Martine Stig

‘Vertigo’ (2017-2020)

‘Vertigo’ is een langlopend project van de Nederlandse k…

Lês fierder

De 27e editie van het fotofestival gaat over het denkkader en de energie van de jongste generatie wereldburgers, geboren na 1995. Hoe staan ze in de maatschappij, hoe zien ze hun toekomst, wat zijn hun ambities? Door te focussen op hun grondhouding probeert Noorderlicht hun leefwereld inzichtelijk maken. Inmiddels is voor het festival een scherpe selectie gemaakt, die een beeld geeft van een generatie die inzet op fundamentele emancipatieprocessen.


In Afslag BLV wordt het werk getoond van twee exposanten:

Martine Stig

‘Vertigo’ (2017-2020)

‘Vertigo’ is een langlopend project van de Nederlandse kunstenaar Martine Stig. Met video, fotografie en vormstudies kijkt ze hoe onze perceptie is veranderd door technologie en wat de implicaties daarvan zijn voor de visuele cultuur. Omdat we tegenwoordig met behulp van drones en satellieten vanuit vrijwel elk standpunt kunnen kijken, beginnen begrippen als lineair perspectief en monoculaire weergave hun universele vanzelfsprekendheid te verliezen. Om de paradigma’s van onze visuele cultuur te resetten, onderzoekt Stig nieuwe manieren van kijken.

Met dank aan Caradt, Centrum voor Toegepast Onderzoek voor Kunst, Design en Technologie en het Mondriaan Fonds.

 

Sheng-Wen Lo

‘Extendable Ears’ (2019-2020)

Toen hij tijdelijk bij vrienden inwoonde, realiseerde Sheng-Wen Lo zich dat ‘geluid’ subjectief is; wat de een als muziek in de oren klinkt, ervaart de ander als een marteling. Bovendien is de waarneming van geluid soortafhankelijk: honden, katten, vleermuizen en insecten horen bijvoorbeeld ultrasone geluiden die buiten het menselijk bereik vallen. Dat wil niet zeggen dat we zulke geluiden niet produceren; we gebruiken apparaten, gereedschappen en voertuigen waarvan de fabrikanten alleen het ‘hoorbare’ frequentiebereik vermelden. Lo vroeg zich af: produceer ik onbedoeld ultrasone geluiden die andere soorten irriteren? Om hierachter te komen, droeg hij in 2019 een maand lang continu een apparaat dat ultrageluid omzet in hoorbaar bereik, twee weken in Taiwan, twee weken in Nederland, om te kijken of hij er krankzinnig van zou worden. Dat leidde tot verrassende resultaten: hij kreeg onder meer bizarre dromen. Lo presenteert zijn bevindingen in 360° foto's, video's en fotografische scans van de droomdagboeken die hij bijhield.

Sheng-Wen Lo gebruikt in zijn werk stilstaand en bewegend beeld, geluid en soms ook videogames. Vanaf zijn vroege jeugd is hij gefascineerd door de relatie tussen dieren en mensen, die in zijn ogen de menselijke waarden, verhoudingen en collectieve herinneringen ten opzichte van hun omgeving weerspiegelen. In zijn vorige werken presenteerde hij dieren vanuit de menselijke perceptie, als product of attractie, ditmaal richt hij zich op de dierlijke ervaring van de mens in het dagelijks leven. Hij is de laboratoriumrat in zijn eigen experiment en probeert daarmee een debat op gang te brengen over onze relatie tot dieren.

Mede mogelijk gemaakt door de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam.

 

 

Lês minder

Prizen

  • De toegang in Afslag BLV is gratis.

Yn 'e buert

Toan risseltaten