Contact

Adres:
Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 11
8911DZ Leeuwarden
Plan je route
Afstand:

Toegankelijkheid

Voor bezoekers met een rolstoel Leenrolstoel Voor blinden of slechtzienden Begeleider gratis Voor bezoekers die slecht ter been zijn Voor doven of slechthorenden Voor bezoekers met een assistentiehond

Made in Holland
400 jaar wereldmerk

Nederlandse keramiek is al eeuwenlang over de hele wereld bekend, maar de oorsprong ervan ligt zelden ín Nederland. Keramiek uit het buitenland werd hier verwerkt tot iets nieuws, succesvol gemaakt en vervolgens weer naar andere landen geëxporteerd. De tentoonstelling Made in Holland onderzoekt de ontwikkeling en verspreiding van keramische technieken, stijlen en producten, met Nederland als spil.

Iconische stijlen
Een mooi voorbeeld is Delfts Blauw. Een Nederlands icoon, maar het staat bol …

Lees verder

Made in Holland
400 jaar wereldmerk

Nederlandse keramiek is al eeuwenlang over de hele wereld bekend, maar de oorsprong ervan ligt zelden ín Nederland. Keramiek uit het buitenland werd hier verwerkt tot iets nieuws, succesvol gemaakt en vervolgens weer naar andere landen geëxporteerd. De tentoonstelling Made in Holland onderzoekt de ontwikkeling en verspreiding van keramische technieken, stijlen en producten, met Nederland als spil.

Iconische stijlen
Een mooi voorbeeld is Delfts Blauw. Een Nederlands icoon, maar het staat bol van internationale invloeden. Rond 1600 introduceerde de VOC Chinees keramiek in Nederland. Dit blauw-witte porselein was razend populair en zeer kostbaar. Hollandse keramiekfabrieken gingen het imiteren in beschilderd aardewerk, een techniek die op zijn beurt was komen overwaaien uit Italië. Veel van deze fabrieken waren in en rondom Delft gevestigd, vandaar de naam Delfts blauw. De kwaliteit van de imitaties was zo hoog dat het volop werd geëxporteerd naar de rest van Europa en Azië. In die landen werd het aardewerk zo populair dat producenten in Rusland, Portugal en Japan op hun beurt het Delfts blauw weer gingen namaken.

Succesverhalen
In de negentiende eeuw slaagden Nederlandse aardewerkfabrikanten er opnieuw in om een in het buitenland ontwikkelde techniek – in dit geval het Engelse creamware – voor eigen succes aan te wenden. Tot in de twintigste eeuw exporteerden deze in Maastricht gevestigde fabrieken hun producten over de hele wereld. Een derde succesverhaal is de keramiek in art nouveau - en art decostijl. Beide stijlen vonden hun oorsprong in het buitenland, maar werden al snel door Nederlandse kunstenaars en ontwerpers omarmd en tot een eigen variant verwerkt. Tientallen nieuwe plateelfabrieken en fabriekjes produceerden dit ‘vernieuwingsaardewerk’ en boekten daarmee internationale waardering.

Exportproduct bij uitstek
Vandaag de dag is Dutch Design een wereldberoemd exportproduct van ons land. Dutch Design is een begrip, een handelsmerk en populair bij het grote publiek. De onderzoekende houding van ontwerpers in samenwerking met traditionele keramische bedrijven blijkt een succesvolle formule, met toonaangevende producten als resultaat.

Lees minder

Wanneer

  • elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag t/m 30 juni 201911.00 - 17.00 uur
  • Opening 2 juni

Neem alvast een kijkje

Prijzen

  • Volwassenen€ 12,50
  • CJP (Cultureel Jongeren Paspoort)€ 9,50
  • KinderenGratis Kinderen t/m 17 jaar oud
  • MJK (Museumjaarkaart)Gratis

Kenmerken

Extra informatie Culturele Hoofdstad 2018

  • Soort evenement: Tentoonstelling
  • Voertaal: Nederlands, Engels, Fries, Duits
  • Discipline: Biodiversiteit

In de buurt

Toon resultaten