“De mienskip op myn skip”

Zo’n tachtig prachtige zeilschepen, 350 trainees, 300 vrijwilligers, 300.000 bezoekers, enkele tientallen verschillende nationaliteiten en honderden andere boten in 4 dagen. Zo moeten The Tall Ships Races 2018 er in Harlingen volgend jaar uit gaan zien. Het evenement is onderdeel van het hoofdprogramma van LF2018 en werkt nauw samen met andere initiatieven.

“We zijn al druk bezig met de organisatie,” begint Cor Boots, projectdirecteur van The Tall Ships Races 2018. ,,Zo gaan Jan Reier Arends en ik komende vrijdag (21 juli, red.) naar Turku in Finland, waar veel van de schepen van The Tall Ships Races 2017 dan liggen. Daar gaan we campagne voeren voor volgend jaar. De inschrijving voor 2018 is net geopend, en nu al hebben we een paar heel mooie schepen op de lijst. Denk aan de Sörlandet uit Noorwegen, Fryderyk Chopin uit Polen, de Eendracht uit Nederland en Atyla uit Spanje.”

Tijd voor vaktermen
Er zijn vier klassen waarin de Tall Ships zijn ingedeeld: A, B, C en D. A en B zijn schepen met een klassieke tuigage, C en D met moderne tuigage. Het verschil in tuigage kun je zien aan de zeilen. Klassieke tuigage is met typische vierkante zeilen, die je van de voorkant goed ziet. Schepen met moderne tuigage hebben driehoekige zeilen die in de lengte van het schip lopen. Het verschil tussen A en B zit dan weer in de grootte. ,,Schepen van de A-klasse zijn langer dan veertig meter, B-klasse zijn korter. Hetzelfde geldt voor het verschil tussen C en D.”

Interactie boven snelheid
,,In feite is de race in zijn basis oneerlijk, omdat grote schepen veel meer oppervlak aan zeil, en dus snelheid, hebben dan kleinere. Daarom is er een hele formule die we na de race loslaten om de echte winnaar te bepalen. Het schip dat als eerste over de finish komt, zal dus niet altijd de winnaar zijn. Uiteraard krijgt die wel een prijs. Wel wil ik benadrukken dat het belangrijkste aan het hele evenement niet de race, maar het hele samenwerken van de bemanningsleden is. De hoofdprijs gaat dan ook naar het schip dat het meeste aan interactie tussen de trainees heeft gedaan.”

Leertraject
,,De Races zijn een enorm maatschappelijk evenement,” legt Cor uit:,,Een eis die aan de Tall Ships gesteld is, is dat de bemanning voor minstens de helft uit jeugd tussen de 15 en 25 bestaat. Op elk schip vindt een heel leertraject plaats. Het grootste deel van de jongeren zit nog in een fase, dat zij niet weten wat zij willen. Ze komen met hangende schouders aan boord en gaan met opgeheven hoofd weer naar buiten. Iedereen moet een keer ‘s nachts wacht houden, een keer in de kombuis werken, enzovoorts. Er wordt veel samengewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het hijsen van de zeilen, dat kun je niet alleen. Je ziet de jongeren echt in één á twee weken opgroeien. Dat is fantastisch.”

Internationaal feest
,,Daarnaast heb je op veel schepen te maken met verschillende nationaliteiten. Er wordt dus veelal in het Engels en met gebaren gecommuniceerd. Er wordt enorm veel samengewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het hijsen van de zeilen. Je hebt mensen nodig die het zeil fysiek hijsen, maar ook een leidinggevende die ervoor zorgt dat de zeilen goed staan. Je ziet de jongeren echt in één a twee weken opgroeien, dat is fantastisch. De Britse Lord Nelson werkt met mensen met een beperking.”

Niet alleen de Races zijn een wedstrijd, maar ook de organisatie kent een gezond concurrerend element: het aantal trainees. ,,In 2014 hebben de 337 trainees weten te werven. Dat was destijds een record, maar dat is nu verbroken. Voor 2018 willen we voor de 350 gaan. 350 Friese jongeren. Over mienskip gesproken. We zeggen ook wel voor de grap: de ‘mienskip’ op ‘myn skip’.”

Meer dan alleen schepen
,,Volgend jaar zul je tussen 3 en 6 augustus echter niet alleen een gigantische hoeveelheid schepen in Harlingen aantreffen. Er zullen veel andere dingen georganiseerd worden. Zo werken we met Lân fan Taal aan een gezamenlijk project, genaamd The Sea! The Sea!. Daarnaast krijgen we één van de fonteinen van 11Fountains in de Harlinger haven.”

,,Daarnaast hebben we een parade in de haven, met alle bemanningsleden van alle schepen. Een beetje zoals bij Rotterdams Carnaval, met allemaal optredens langs de kant. Sommige schepen behoren tot de marine van de landen waar zij vandaan komen. De bemanning loopt dan in de mooiste kostuums. Dat op zich is al een ervaring om te zien.”

De haven wordt nu vaak bewoond door schepen van de Bruine Vloot. Ook daar werken we veel mee samen. We kijken ernaar of we die volgend jaar allemaal in één haven kunnen laten liggen en daar bijvoorbeeld shantykoren laten optreden. Dat is een prachtige combinatie.”

Veiligheid
Over de veiligheid zit Cor niet in: ,,We werken veel samen met de gemeente. Het is een echt familie-evenement, dat iedereen leuk vindt. Het wordt een heel open feest: gratis toegankelijk, geen dranghekken en iedereen is welkom.

Tekst: Mark Grupstra, Foto's: Wietze Landman

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners
Initiators