Klantcontact wint van online bij Spellekijn

Spellekijn in de Peperstraat is voor velen een begrip in de wereld van de (bord)spelletjes en speelgoed. Een winkel waar het vrijwel altijd druk is, want deze wereld is tijdloos.

De naam van de ondernemer: Annetol Griskov, verraadt Russische roots. ,,Zelf ben ik op Zwarte Haan geboren, ik ben dus zo Fries als het maar kan. Voor het spannende verhaal moet je bij mijn vader zijn,” lacht hij. Annetol heeft echter wel degelijk een goed verhaal, met de oorsprong in Leeuwarden. Hij bezit namelijk een unieke winkel in de stad: Spellekijn.

,,Heel lang geleden studeerde ik Retailmanagement en heb ik voor mijn afstudeeronderzoek gekeken of ik mijn eigen onderneming zou kunnen starten,” begint Annetol. ,,Het viel mij op dat er destijds nog geen spelletjeswinkel in Leeuwarden zat. Ik heb toen onderzoek gedaan om te kijken of daar wel vraag naar was. Inmiddels bestaan we zo’n twintig jaar, dus je kunt wel stellen dat het een goed onderzoek is geweest.”

De kracht van luisteren

Wie de winkel binnenloopt krijgt direct een ‘overkill’ aan spellen te zien. Beide wanden zijn gevuld met dozen met afbeeldingen in de felste kleuren. ,,Dat doen wij bewust. Een speciaalzaak moet iets extra bieden. Wij bieden veel keuze. Als mensen last van keuzestress krijgen dan zijn wij er altijd om ze te helpen. Wij staan voor ons advies.”

De kracht van Spellekijn en haar medewerkers zit in het luisteren naar de klant en doorvragen. ,,Soms komen mensen binnen met de vraag of wij ook Monopoly hebben. Ik kan ze dan aanwijzen welke soorten wij allemaal hebben. Echter, als je doorvraagt kom je er vaak achter dat zij een spel willen dat niet te lang duurt, waar niet teveel geluk bij komt kijken en dat het elke keer anders is. Als je ze dan aangeeft dat Monopoly dat eigenlijk allemaal wél is, komen we er samen achter dat ze naar heel iets anders op zoek zijn. Dat persoonlijke contact is zo belangrijk. Dat kun je alleen maar in een fysieke winkel hebben.”

,,Ik geloof dan ook niet zo in de online verkoop. Wij hebben wel een website, maar het kost enorm veel tijd om die bij te houden. We hebben hier 15.000 artikelen. De tijd die ik dan aan de website zou moeten besteden, besteed ik liever aan klantcontact. Wij hebben dan ook niet zoveel last van een verschuiving naar de online wereld, omdat ons advies vaak zo belangrijk is. Ik heb het liefst dat hier bij wijze van spreken een tachtigjarig mannetje op een speelgoedmotor gaat zitten met een harnas aan en dat zijn kleinkinderen een foto maken voor op de sociale media.”

,,Eén van onze pijlers is dan ook: alles gaat de doos uit. Anders moeten mensen alleen aan de hand van een plaatje beslissen of ze een spel leuk vinden. Vaak zijn klanten verbaasd, maar laat het ze maar vasthouden. Je moet de fun factor creëren en die zit in de doos, niet erop. Mensen durven een spel vaak ook niet terug te brengen omdat ze het niet leuk vinden, maar doe dat alsjeblieft. Ik heb liever een tevreden klant dan een extra spel verkocht. Tevreden klanten komen terug.”

De verbindingswegen tussen de Nieuwstad en de Voorstreek

,,Een groot deel van onze klanten bestaat uit vaste klanten en toeristen. Toeristen lopen onze winkel eigenlijk altijd wel binnen wanneer ze langslopen, helemaal als ze kinderen hebben. Dat is precies waar wij vanuit het LOF ons best voor doen. De Peperstraat en het Nauw zijn de verbindingswegen tussen de Nieuwstad en de Kelders, met daarna de Voorstreek. Wij werken dus veel samen met de andere LOF-partijen om mensen vanaf de Nieuwstad naar de Voorstreek te krijgen via onze straten. We kijken bijvoorbeeld of we kunnen inspelen op de Mata Hari- en Escher-exposities in het Fries museum, om die mensen naar de geboorteplaatsen van deze iconen te krijgen, want dan moeten ze langs onze winkels.”

,,We verwachten volgend jaar zeker meer drukte vanwege alle toerisme dat naar de stad komt. Eén van onze vaste klanten is een Portugees die uit Guimarães, Culturele Hoofdstad van 2012. Hij vertelde dat het altijd een rustig stadje was, tot 2012, toen werd de stad ineens hele hele jaar overspoeld met mensen. Het zou prachtig zijn als dat hier ook gebeurt.”

Legacy van 2018

,,We zijn niet zo bezig met speciale producten voor 2018. We kijken liever naar permanente verbetering. De legacy van 2018 is voor ons dan ook veel belangrijker. Zo denken we bijvoorbeeld aan de bewegwijzering naar de geboorteplaats van Mata Hari.”  

,,Dat we geen tijdelijke dingen hebben opgezet komt ook omdat het heel duur is om spelletjes te ontwikkelen en maken. Het zou dan ook niet rendabel zijn voor 2018 hele spellen te ontwikkelen. Wel merken we dat sommige producenten bezig zijn met bijvoorbeeld puzzels. Daarnaast ligt onze kracht ook niet in het organiseren van dingen. Ik ben niet zo’n regelaar. Ik heb al een hekel aan mijn administratie. Laat mij maar in de winkel staan en mensen helpen.”

 

Tekst: Mark Grupstra, Foto's: Wietze Landman

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners
Initiators