Leeuwarden in een kunstwerk

Een foto van zijn dochter, een plukje haar van één van zijn katten, een stukje glas uit Venetië en een kraaltje van zijn ketting. Het zit allemaal in het dna-buisje van Hein de Graaf. Dit kenmerkt deze Leeuwarder kunstenaar. Dit is zijn dna. Uiteindelijk vormen duizenden van dit soort buisjes het dna van Leeuwarden in een kunstwerk dat sinds een week in het Stadhuis te bewonderen is. DNALWD2018, zoals het project heet, is onderdeel van Lân fan taal.

Mannen van Staal heeft de metalen kubus van maar liefst 5x5x5 meter gebouwd. De vier zijdes zijn op de windstreken gericht. Vanaf overmorgen wordt het gevuld met dna-buisjes ,,We werken alleen met Friese bedrijven samen om dit kunstwerk te maken”, zegt Hein. ,,Zo maakt Pyrasied kunststof vierkanten waarin de dna-buisjes zitten en wordt het digitale deel van het kunstwerk na 2018 ondergebracht bij het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL). In elk vierkant van 1x1 meter passen 300 buisjes.” Momenteel staat de teller op zo’n 10.000 buisjes. Nu het kunstwerk is opgebouwd verwacht Hein in 2018 nog duizenden buisjes te verzamelen.

Welkom in Leeuwarden
,,Iedereen die in Leeuwarden komt wonen krijgt in het Stadskantoor een welkomstpakketje met een buisje”, legt David Oost, stagiair communicatie bij DNALWD2018, uit. ,,Ook gaan we langs scholen, bedrijven en instellingen om verhalen op te halen. Zo zijn we laatst bij de oudste vrouw van Leeuwarden geweest. Die was zo trots op haar foto met de burgemeester die op haar nachtkastje staat, dat ze een kopie daarvan in haar buisje gestopt heeft. Zelf heeft David een plukje haar van zijn zoontje en een haarelastiekje van zijn vriendin in zijn buisje. ,,Het buisje ligt al maanden thuis. Hij is nog niet vol. Ik denk dat er voor de officiële onthulling van het kunstwerk nog wel wat dingen bij komen.”

Iedereen die ook maar iets met de stad heeft, kan een buisje vullen met zijn of haar herinneringen aan de stad of iets wat hem of haar kenmerkt. ,,Wat je in het buisje doet is definitief. Deze kun je altijd terugvinden via onze nieuwe website. Op je buisje staat een code die je vanaf februari in de DNAWLWD2018-website kunt invoeren. Vervolgens geeft deze aan in welke ruit en op welke rij jouw buisje zit”, legt Hein uit. Daarnaast kun je op de telefoon jouw verhaal of dat van anderen teruglezen.” Daar kunnen zelfs video’s of audioboodschappen aan toegevoegd worden.

Na 2018
In het kunstwerk passen dan wel 30.000 buisjes. ,,Als het er meer worden, maken we hem gewoon hoger”, zegt Hein. ,,Het Stadskantoor is zo’n vijftien meter hoog, dus dat kan makkelijk.” Het stadhuis is een prachtige locatie voor dit kunstwerk ,,Erboven is een grote lichtstraat. Daardoor krijg je een enorme schaduwtekening, een soort projectie van de buisjes op de grond.”

Het kunstwerk blijft na 2018 niet staan, het wordt in stukken verdeeld. ,,Sommige partijen hebben een hele vierkante meter voor henzelf, zo levert het MCL heel veel buisjes in en zijn er ook basisscholen die hun raam graag willen hebben”, legt Hein uit. ,,Het wordt dus na 2018 een soort kunstroute door heel Leeuwarden. Zo zou het zomaar kunnen zijn dat mijn buisje op een basisschool terechtkomt.”

Leeuwarden-Fryslân nog maar het begin
,,Zonder Leeuwarden-Fryslân 2018 was ik hier niet aan begonnen”, geeft de kunstenaar toe. ,,Inmiddels werken we er met misschien wel veertig man aan. Daarvan is een groot deel vrijwilliger die zich met hart en ziel inzet. Mooi aan dit concept is dat het overal toepasbaar is. Iedere plaats wereldwijd heeft zijn eigen dna. We zijn begonnen als mienskipsinitiatief en zijn vervolgens omarmd door gemeente Leeuwarden. Inmiddels zijn we onderdeel van Lân fan taal.” David legt het uit: ,,Het is een erg taalgevoelig kunstwerk. We krijgen niet alleen buisjes in verschillende talen zoals Nederlands, Fries, Engels, maar het gaat ook om een universele taal: dna spreekt voor zich.”

Legacy
Terwijl het kunstwerk zelf na 2018 wordt verspreid over de gemeente, blijft de digitale database goed bewaard in het Historisch Centrum Leeuwarden. ,,Het wordt eigenlijk pas echt interessant na honderd, misschien wel tweehonderd jaar”, zegt David. Dan kunnen mensen terugkijken hoe het hier in 2018 was. Dan hebben ze zoveel data.”

,,Stiekem hoop ik dat we na 2018 nog buisjes kunnen blijven vullen”, zegt Hein. Misschien draag ik het stokje wel over aan een jonger iemand als David en vraag hem om het uit te rollen in een andere Culturele Hoofdstad.”

 

Tekst: Mark Grupstra / foto's: Wietze Landman

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners

Initiators