Ondernemers over partners: ben je een alleskunner of samenwerker?

Op dinsdag 30 mei jl. werd een BusinessBoost-sessie speciaal voor Club2018-leden georganiseerd. BusinessBoost is een initiatief van ING en MKB Nederland; BusinessBoost zorgt ervoor dat je actief aan de slag gaat met jouw onderneming. In interactieve sessies met collega-ondernemers wisselen jullie kennis en netwerken uit. Ruim 50 Clubleden waren bij deze sessie aanwezig.

--------------------------------------------------------------

Als ondernemer hoef je geen alleskunner zijn. Wat je niet in huis hebt, kun je inhuren. Gewoon een kwestie van de juiste partners vinden. Voor ondernemers uit Friesland is de verkiezing van Leeuwarden tot Culturele Hoofdstad een uitgelezen kans om nieuwe business én contacten op te doen. Leden van het Club2018 krijgen ondersteuning om deze kansen te benutten, zoals een sessie van BusinessBoost. Zeven ondernemers van Club2018 over hun belangrijkste én beoogde partners.

 

Karin Veldhuizen, Watersportcamping Heeg, Heeg

“Ik ben een grassprietverhuurder, ofwel campingeigenaar. Ik ben altijd op zoek naar culturele partners om creatieve samenwerkingen te organiseren. Zo hebben we al eens een zangcursus van een operazangeres georganiseerd, een creatieve caravan met Tommy Wieringa en een ontwerpworkshop met de designers van de Senseo-machine. We kunnen niemand betalen, dus overtuig ik partners altijd om vrijwillig mee te doen. Ik probeer wel te zorgen dat zij er ook iets aan overhouden, zoals publiciteit. Vanwege onze affiniteit met cultuur was het een logische stap om lid te worden van Club2018. Iedereen die op Leeuwarden af komen in 2018, moet toch ook ergens slapen!”

 

Rik van Raak, Jumpverhuur, Akkrum

“Met Jumpverhuur verhuren we attracties voor events en festivals. Daarnaast produceren we sommige attracties zelf. We proberen ons te onderscheiden met unieke creaties, zoals een levensgrote replica van het bekende spel Stef Stuntpiloot. En we hebben we grootste stormbaan ter wereld gebouwd in Akkrum, waarmee we laatst uitgebreid in het nieuws waren. Belangrijke partners zijn onze vaste leverancier van pvc-materialen en luchtkussens en natuurlijk organisaties die onze attracties keuren op veiligheid. Uiteraard vinden we dat zelf ook superbelangrijk. Via Club2018 willen we graag in contact komen met gemeenten en andere organisaties om samen unieke evenementen mee te organiseren.”

 

Selder Zwaan en Gert-Jan Anema, Stukje Design, Leeuwarden

“Stukje Design is een webdesign- en onlinemarketingbureau. We worden naast directe opdrachtgevers regelmatig ingeschakeld door reclamebureaus die een samenwerking met ons aangaan voor het online deel van een opdracht. We zien hen daarom als belangrijke partners. Zelf huren we ook weleens iemand in, zoals een fotograaf. Daarnaast hebben we goed contact met scholen die stagiaires bij ons plaatsen, die kans maken op een vaste baan na de stageperiode. Ook beheren we de grootste PHP-community van Nederland, die in 2002 door onze webdirector is opgericht en 15.000 actieve gebruikers heeft. Daarvoor hebben we een samenwerking met Monsterboard voor het plaatsen van vacatures. Doel van ons lidmaatschap van Club2018 is iets teruggeven aan onze stad en ons verder profileren als toonaangevend webdesignbureau in Noord-Nederland. Hopelijk levert het mooie nieuwe samenwerkingen op!”

 

Hannie Schulting en Jeroen Schadron, Fysio Gorredijk, Gorredijk

“We hebben samen een praktijk voor fysiotherapie, diëtiek en begeleid sporten. We zijn lid geworden van Club2018 puur om te netwerken, helemaal niet vanwege Leeuwarden als Culturele Hoofdstad. We willen graag minder afhankelijk zijn van zorgverzekeraars en meer werk halen uit niet-verzekerde en preventieve zorg. Bijvoorbeeld door bedrijven te helpen hun werknemers fit te houden of samen te werken met arbo-artsen of psychologen die hun patiënten adviseren om te gaan sporten. Of door ziekenhuizen te ondersteunen bij fysieke check-ups van patiënten, bijvoorbeeld met een fietstest. We hebben veel ideeën, maar nog geen partners. Hopelijk kunnen we die op deze manier vinden!”

 

Wolter van der Wal, Financieel Adviesbureau Goutum, Goutum

“Ik geef financieel advies aan particulieren, hoofdzakelijk over hypotheken en verzekeringen. Ik heb een groot netwerk van experts die ik kan raadplegen. De belangrijkste partijen die ik nodig heb om mijn werk te kunnen doen zijn de geldverstrekkers: banken, fondsen, verzekeraars. Er zijn er ruim dertig in Nederland. Tegenwoordig kom je daar niet meer over de vloer, maar gebeurt het aanvragen van een hypotheek of verzekering volledig digitaal. Mijn softwareleverancier is voor mij in die zin ook een belangrijke partner; die helpt mij de optimale financieringsconstructie vinden voor mijn klanten. Het persoonlijke advies, dat is mijn toegevoegde waarde.”

 

Anna Wietske Veenstra en Bettie Mulder, Veenstra Reizen, Buitenpost

“We zijn een touringcarbedrijf en organiseren groepsreizen. Denk bijvoorbeeld aan seniorenreizen, schoolreizen en personeelsuitjes zowel in binnen- als buitenland. Partners voor ons zijn horecabedrijven, steden en pretparken op onze bestemmingen. Klanten komen bij ons met bepaalde wensen, bijvoorbeeld: we willen een actief dagprogramma in de Randstad en lekker uit eten. Vervolgens benaderen wij partners in dat gebied en bieden we de klant een totaalpakket aan. We hopen dat Club2018 nieuwe partners en business gaat opleveren voor ons, daarom zijn we lid geworden.”

 

Ulbe Postma, Alde Feanen, Eernewoude

“We verhuren sloepen, vissersboten en vakantiehuisjes in de natuur. Onze belangrijkste partners zijn de particuliere eigenaren van de huisjes. Wanneer ze hun huisje zelf niet gebruiken, verhuren ze het via ons. Ook het schoonmaakbedrijf dat de huisjes schoonmaakt zie ik als een cruciale partner. Ik kan geen dag zonder hen. Onze sloepen zijn van Maril, maar we kopen niet elke dag een nieuwe boot, dus van hen zijn we minder afhankelijk. We hopen Leeuwarden als Culturele Hoofdstad zowel Friesland als onszelf op de kaart zet.”

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners
Initiators