,,The Tall Ships Races zijn enorm goed voor de economie”

JR Shipping uit Harlingen is nauw betrokken bij de The Tall Ships Races Harlingen 2018. Tijdens het Culturele Hoofdstadjaar is het bij de rederij dubbel feest. Dan bestaat het bedrijf namelijk 25 jaar.

,,Daar gaan we wel het een en ander mee doen,” begint Jan Reier Arends, directeur van JR Shipping. ,,Door onze contacten en het verzorgen van het onderhoud van de Clipper ‘Stad Amsterdam’ is het goed mogelijk dat we volgend jaar aan boord van dit schip iets organiseren voor relaties.”

Wie de rederij kent, zal weten dat het bedrijf zich voornamelijk richt op kwaliteitsschepen in de offshore en containerscheepvaart. Op het eerste gezicht iets heel anders dan een Tall Ship. ,,Van binnen heeft zo’n schip ook gewoon een Caterpillar motor, airco enzovoorts,” verklaart Jan Reier. ,,De tuigage onderhouden ze wel zelf, omdat dat inderdaad heel anders is dan bij de rest van onze vloot.”  

The Tall Ships Races
Jan Reier is nauw betrokken bij de organisatie van The Tall Ships Races 2018 in Harlingen. ,,Ik heb aan de wieg gestaan van de organisatie toen Harlingen in 2014 de starthaven was. Voor 2018 ben ik de voorzitter van de Stichting Harlingen Sail en organiseren we met het team het evenement The Tall Ships Races Harlingen, dat plaatsvindt van 3 tot en met 6 augustus 2018. Daarbij worden we ook geholpen door partners en vele vrijwilligers. We hebben nu (20 jul, red.) al een aantal inschrijvingen van schepen voor volgend jaar. Vanaf november zal de meerderheid zich pas inschrijven omdat dan hun vaarschema bekend is.”

Ondanks dat er zoveel mooie schepen zijn, is het voor Jan Reier niet lastig een favoriet aan te wijzen. ,,Voor mij is de ‘Stad Amsterdam’ natuurlijk het mooiste schip. Daarnaast heeft het een heel mooi zusje, de ‘Shabab Oman 2’. De bemanning van dit schip loopt in prachtige kostuums uit het Midden-Oosten. Dat is wel uniek tussen alle andere schepen. Die hopen we er in 2018 ook bij te hebben.”

,,The Tall Ship Races passen perfect in het beeld van de Culturele Hoofdstad. Het is een duurzaam evenement, het is groots en draait grotendeels om jeugd. De maatschappelijke betrokkenheid is enorm door het systeem van trainees aan boord van de schepen. We hopen dit jaar 350 jongeren te werven in de leeftijd van 15 tot 25 jaar, met name uit Friesland maar ook jeugd uit de overige Noordelijke provincies zijn uiteraard van harte welkom.”

Goed voor de economie
,,Harlingen ontpopt zich steeds meer als ‘Tall Ship friendly port’. Tall Ships mogen hier bijvoorbeeld aanleggen zonder havengeld te hoeven betalen. Een eis aan zo’n schip is dan wel dat de bemanning voor ten minste de helft uit jongeren bestaat. Een ander groot voordeel van Harlingen is de korte link met Amsterdam. Het komt namelijk vaak voor dat mensen die naar Amsterdam moeten hier aanleggen. Dat is erg goed voor de economie in deze haven. Zo zie je steeds vaker dat er Tall Ships voor onderhoud bij een van de werven worden gebracht.”

,,Op dit moment zijn er twee races gaande, waarvan één in de Baltische staten. De Finish is in Polen. Veel schepen gaan daarna naar Le Havre in Frankrijk. We hopen dat ze dan een tussenstop in Harlingen maken. Dan kunnen ze alvast zien waar ze volgend jaar zullen finishen.”

 

Tekst: Mark Grupstra, Foto's: Wietze Landman

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners
Initiators