Uurtje-factuurtje of met een handdruk: hoe verdien jij geld met je bedrijf?

Op dinsdag 30 mei jl. werd een BusinessBoost-sessie speciaal voor Club2018-leden georganiseerd. BusinessBoost is een initiatief van ING en MKB Nederland; BusinessBoost zorgt ervoor dat je actief aan de slag gaat met jouw onderneming. In interactieve sessies met collega-ondernemers wisselen jullie kennis en netwerken uit. Ruim 50 Clubleden waren bij deze sessie aanwezig.

--------------------------------------------------------------

Een belangrijke vraag in het Business Model Canvas: hoe verdien je geld met je bedrijf? Uurtje-factuurtje, leasing, abonnementen; de mogelijkheden zijn legio. Geef je elke klant dezelfde deal is er onderhandelingsruimte? Vier Club2018-leden die de BusinessBoost-sessie hebben bezocht over hun verdienmodel.

 

Karin Veldhuizen, Watersportcamping Heeg, Heeg

“We moeten al ons geld tijdens het vakantieseizoen verdienen: tussen 1 april tot 1 oktober. De rest van het jaar zijn we dicht. We hebben allerlei verschillende tarieven: voor tenten, caravans, huisdieren, bootjes. Kampeer je een heel seizoen bij ons, dan hebben we daar een speciale prijs voor. In september geven we ook grote kortingen. Ook verdienen we geld aan allerlei watersportactiviteiten en een oppasdienst. En probeer ik elke zomer special guests te regelen om een culturele activiteit te verzorgen. We zullen er nooit rijk van worden, maar daar gaat het ons ook niet om. Ik ben niet van de cijfers, maar mijn partner wel. Zelfs als ik een hangmat wil kopen, vraagt hij: hoe gaan we die terugverdienen?”

 

Hannie Schulting en Jeroen Schadron, Fysio Gorredijk, Gorredijk

“Als fysiopraktijk verdienen we ons geld nu voornamelijk met het behandelen van patiënten via zorgverzekeraars. Aan de ene kant is dat een hele veilige inkomstenstroom; je weet dat je altijd betaald krijgt. Aan de andere kant is het ook een enorme beperking. Je moet aan ongelofelijk veel eisen voldoen en verzekeraars kunnen zelf hun vergoeding bepalen. Toch zijn we ook weer niet voor het afschaffen van zorgverzekeraars, want daarmee zou het ondernemerschap helemaal verdwijnen. Wel willen we graag meer werk halen uit niet-verzekerde zorg, zoals bedrijven die ons inhuren om de fitheid van werknemers te bevorderen. Dan bepalen de zorgverzekeraars niet meer wat we verdienen, maar wij zelf.”

 

Wolter van der Wal, Financieel Adviesbureau Goutum, Goutum

“Ik geef advies over hypotheken en verzekeringen aan particulieren. Dat begint altijd met een vrijblijvend gesprek bij mensen thuis. Die eerste 1,5 uur heb ik nog niets verdiend, maar eigenlijk gaat altijd iedereen dan met me in zee. Ik zoek heel erg naar de persoonlijke klik en het winnen van vertrouwen. Mensen vertrouwen je toch intieme informatie toe. Klanten met een hypotheekvraag krijgen van mij een dik rapport met daarin ook andere dingen die ik adviseer, zoals een inboedelverzekering of levensverzekering. Het is niet zo dat ik er zelf rijker van word als klanten extra’s afsluiten, want ik reken geen commissie, maar een vast tarief. Ik vind het belangrijk om het hele financiële plaatje mee te nemen in mijn advies.”

 

Hans Noordstrand, modeontwerper, Nijeholtpade

“Het verdienmodel van een couturier is eigenlijk heel traditioneel. Als ik haute couture maak, stukken die echt one-of-a-kind zijn, gaat het om forse bedragen. Soms zijn er klanten die het prima vinden als je een ontwerp nog aan één of twee andere klanten verkoopt, dan kan er wat van de prijs af. Met vaste klanten die elk jaar langskomen, zoals de directeur van het Opera House in Sydney, maak ik ook speciale prijsafspraken. Dat gaat vaak, heel ouderwets, met een handdruk. In de mode gaat alle creativiteit in het ontwerpen zitten, niet in het verdienmodel. De crisis heeft daar niets aan veranderd; rijke mensen blijven rijk.”

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners
Initiators