Week vol historie

Bloembollen, berenburg en stront hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Toch komen ze in de jaarlijkse Strontweek, vernoemd naar de Strontrace tussen Workum en Warmond - vlakbij Amsterdam - bij elkaar. Verdeeld over vier maritieme evenementen draait het om vracht, passagiers, vis en muziek. Een week vol historie en vaardigheden van het zeilvak.

De Strontrace is geen race voor watjes. ,,Het is een enorme fysieke inspanning”, zegt Laurens Sinaasappel, voorzitter van Vereniging Zeilvracht. ,,Er wordt veel door binnenwateren gevaren, zoals de grachten van Amsterdam. Alles gaat met de hand. Nergens mag de motor worden gebruikt. Wanneer er niet gezeild kan worden, moet er gejaagd of geboomd worden.” Bomen is het voortstuwen van het schip door met een stok op de bodem van het water te duwen. Voor jagen is de hulp van omstanders nodig. Zij trekken het schip vanaf de kade voort met touwen. De bemanning moet door de vele bruggetjes regelmatig het zeil en de mast laten zakken en weer hijsen. ,,Precies zoals ze dat vroeger deden. Het draait niet alleen om de race, maar ook het historische element en om ervoor te zorgen dat de vaardigheden voor de zeilende beroepsvaart behouden blijven.”

Nog drie ingrediënten
De strontrace is niet het enige evenement dat altijd in de herfstvakantie in Workum plaatsvindt. ,,Er zijn nog drie andere onderdelen, de Visserij, waarin vissers op ouderwetse wijze tegen elkaar strijden, waarna de vis wordt geveild. Wie de meeste vis vangt, wint de wedstrijd. Dan heb je nog het Beurtveer waarin grote schepen als Tjalken en Klippers gasten vervoeren naar verschillende plaatsen rond het IJsselmeer, precies zoals dat vroeger ging. Onderweg halen de schepen in Durgerdam kruiden op waarmee in Sneek een speciale lading Weduwe Joustra Beerenburg wordt gemaakt. Op het land heb je nog muziek van het Liereliet festival en een markt.”

Volgend jaar wordt de race als cultuurverspreider gebruikt. ,,Dan gaan we in het kader van Leeuwarden-Fryslân 2018 tijdens het Beurtveer streekproducten uit Zuidwest-Fryslân naar Amsterdam brengen en nemen we de kruiden mee terug. De streekproducten kunnen in het Westen verkocht worden. Volgend jaar is het trouwens dubbel feest, want het is niet alleen Culturele Hoofdstad, maar ook de 45e editie van de Strontrace.”

Schippers, meld je
De organisatie is nog op zoek naar meer schippers die zich durven te wagen onder de elite van de zeilers. ,,Helaas hadden we dit jaar maar zeven deelnemers voor de Strontrace. Het wordt gezien als fysiek één van de zwaarste zeilwedstrijden en daardoor kan het afschrikken. Ook zijn veel schippers bang dat hun schip beschadigd, omdat je in de binnenwateren heel bekwaam moet zijn en een botsing gauw is gemaakt.” De angst voor schade is onterecht volgens de voorzitter. ,,Ik weet zeker dat je tijdens een IFKS-wedstrijd grotere deuken oploopt dan tijdens de Strontrace. Er zijn veel goede schepen die wel aan de IFKS meedoen, maar niet aan de Strontrace. Dat vind ik jammer.”

Moderne technieken
Ook al wordt de traditie gekoesterd, moderne technieken worden niet geschuwd. Zo zijn de Strontrace en het Beurtveer goed te volgen dankzij een slim track-and-tracesysteem. Zo kun je precies bijhouden welke boot waar is, lezen welke schipper erop vaart en wordt een deel van de geschiedenis van het schip verteld. Er zijn op diverse plekken langs het parcours live webcams en is de bemanning van de schepen erg actief op sociale media. Mocht je het volgend jaar niet lukken om erbij te zijn, zorg dan dat je online bent.

 

Tekst: Mark Grupstra / foto's: Wietze Landman

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners

Initiators