,,De bezoekers komen terug."

Leeuwarder Ondernemersfonds (LOF)
George Schweigmann - Bestuurslid


Het afgelopen Culturele Hoofdstad-jaar was het een komen en gaan van activiteiten, evenementen en groten getale bezoekers in Leeuwarden en Fryslân. De Friese mienskip heeft de rest van Nederland en Europa laten zien wat ús haadstêd en provinsje te bieden hebben. Het Leeuwarder Ondernemersfonds (LOF) is trots op wat er de afgelopen maanden bereikt is. Bestuurslid George Schweigmann, eigenaar van Schweigmann Kindermode, blikt samen met ons terug op de hoogtepunten en kijkt vol verwachting uit naar de toekomst. 

,,Ut het noait wat weest en ut sal noait wat wurde”, is een bekende uitspraak in Leeuwarden. Maar dat is nu wel anders. ,,De eigenwaarde van de stad wordt nu ingezien en uitgedragen. De persoonlijke benadering en de kleinschalige winkels worden opeens weer gewaardeerd. We hebben echt iets goed in huis hier in Leeuwarden”, aldus Schweigmann. ,,Om een voorbeeld te noemen: op een regenachtige zondag kwam hier een gezin uit de Jordaan, rasechte Amsterdammers. Ze waren helemaal weg van de stad en de persoonlijke aandacht die mensen hier voor elkaar hebben. Drie dagen later komt diezelfde familie terug, maar dit keer is oma ook mee! Zo leuk vonden ze het hier.”

We mogen trots zijn op wat we met z’n allen bereikt hebben. Het draaide niet alleen om eigen vermaak, maar hebben ons best gedaan om samen met bezoekers en nieuwkomers te laten zien wat er allemaal mogelijk is. ,,De Nieuwstad bruist gewoon als je ziet wat er voor mensen rondlopen. Het geeft ons, ondernemers en inwoners, een enorme impuls”, zegt een trotse Schweigmann. De positieve energie die er heerst heeft effect op elke ondernemer. ,,De culturele bezoekers die hier komen zijn niet op zoek naar de grote ketens. Ze zoeken bijzondere en speciale zaken met producten die niet overal te vinden zijn. Daardoor hebben de kleine straatjes in het centrum een enorme aantrekkingskracht.”

Culturele hoogtepunten van 2018
Over de vraag wat het culturele hoogtepunt volgens Schweigmann was, hoeft hij niet lang na te denken. ,,De Reuzen van Royal de Luxe waren absoluut een hoogtepunt”, blikt het LOF bestuurslid terug. ,,Voor de meeste ondernemers was het een geweldig weekend. Toch waren er een aantal die het glas als half leeg hebben ervaren. ‘Ze konden niet bij mij in de  winkel komen’ versus ‘dit was gewoon geweldig!’. Dat hou je toch, maar uiteindelijk heeft iedereen het nog over deze unieke belevenis.” Een andere ervaring die voor Schweigmann uniek was vond plaats op de Groene Ster. ,,Persoonlijk was ik erg onder de indruk van de voorstelling Conference of the Birds. Dat is me echt bijgebleven omdat het je aan het denken zet. Cultuur is bewustwording en dat zoekt iedereen. Ook de mensen in de Randstad.” Daarnaast heeft Fryslân zich van haar mooiste kant laten zien tijdens de prachtige zomer. ,,De bezoekers komen terug, daar ben ik van overtuigd.”

Toekomst
De toekomst van Leeuwarden en Fryslân ziet het LOF positief in. ,,Uit ervaring van de vorige steden weten we dat het jaar na Culturele Hoofdstad commercieel nog interessanter is. Het is nu zaak dat wij doordenken over onze kracht ten opzichte van de rest van Nederland”, stelt Schweigmann. ,,Één van die krachten is het water. Als we water in alle facetten gaan uitdragen in Fryslân, wetenschappelijk en cultureel, dan hebben we iets unieks in handen. Door dit Culturele Hoofdstad-jaar is het afstandelijke karakter van het noorden ook helemaal doorbroken. Tel daar de Friese natuur en nuchterheid bij op, dan heb je een heel uniek en aantrekkelijk aanbod.”

Volgens Schweigmann vormt kunst de basis en het focuspunt om de stad en provincie vitaal en aantrekkelijk te houden. ,,Mensen zijn bereid om drie uur met de trein reizen als er iets (unieks) te zien is. Bij LOF kwamen we tot dit besef toen het Glazen Huis van 3FM Serious Request hier georganiseerd werd”, vertelt de ondernemer. ,,Het is wel belangrijk dat kunst toegankelijk blijft voor het hele gezin. Ik werk met kinderen en we hebben regelmatig gezinnen die naar de tentoonstelling van Escher gegaan zijn bijvoorbeeld. Dat moeten we vasthouden.” Want ook voor kunst geldt: jong geleerd is oud gedaan.

Talent vasthouden
De organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 met alle creatieve en organisatorische talenten valt langzaam uiteen. ,,Je wilt niet kwijtraken wat er nu opgebouwd is, daar zijn we het bij het LOF over eens. Het is nu de kunst om mensen met visie en organisatietalent vast te houden voor de voortzetting. Een groep met een balans in cultureel, politiek en zakelijk talent, die eens in de zoveel jaar een groots evenement kan organiseren.” Want als het aan LOF ligt gaan we nog een paar jaar door. ,,Dit niveau kunnen we niet elk jaar volhouden, maar misschien wel eens in de drie jaar. Laten we ook kijken hoe we bestaande evenementen zoals het Fries StraatFestival kunnen verstevigen. Meer samenwerkingen met internationale artiesten om het niveau te verhogen en zodat mensen uit het hele land naar ús haadstêd en provinsje blijven reizen.”

Tekst: Yael Water / Foto's: Wietze Landman en IMAZZO

 

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners

Initiators