Hart voor Fryslân

Club Diplomatique
Anne Jan Zwart - Voorzitter
Gerlof Reijneker - Bestuurslid


Van de Wâlden tot de Wadden; nergens anders in Nederland vindt je diversiteit als in Fryslân. Dat weten we hier in het Noorden allang, maar ook buiten onze provincie wordt de Friese variatie gewaardeerd. Club Diplomatique Fryslân zet zich in voor een positief imago van “ús provinsje”. Met ongeveer 65 leden bestaat de netwerkclub uit een gevarieerde groep Friese topondernemers en beslissers uit verschillende sectoren: bestuur, cultuur, industrie, onderwijs en sport. Samen treden zij op als ambassadeurs van Fryslân. ,,Waar mogelijk bieden we steun en nemen wij initiatieven om de leefbaarheid en economie van Fryslân te stimuleren en promoten”, legt voorzitter Anne Jan Zwart uit.

Promotiecampagne Schiphol
Samen met Leeuwarden-Fryslân 2018 heeft Club Diplomatique Fryslân een grote promotiecampagne mogelijk gemaakt. De reizigers onder ons hebben het misschien al gezien. Het zal moeilijk zijn voor de miljoenen mensen die Schiphol dit jaar aandoen om niet in aanraking te komen met Leeuwarden-Fryslân 2018. Het hele jaar door spat de Culturele Hoofdstad van de beeldschermen boven de bagagebanden, op de digitale schermen en grote lightboxen in de aankomsthallen. ,,Zo’n campagne op een dergelijke locatie past feilloos bij onze missie”, zegt Zwart. ,,De afgelopen jaren hebben we andere Europese Culturele Hoofdsteden bezocht ter voorbereiding en inspiratie. Wat ons opviel is dat we daar te weinig geprikkeld werden, we misten de promotie voor die Culturele Hoofdsteden op cruciale plekken zoals een vliegveld.” Bestuurslid Gerlof Reijneker: ,,Schiphol is een belangrijke poort naar Fryslân vanuit de rest van de wereld. Hoe mooi is het om bij binnenkomst van ons land al geprikkeld te worden om Leeuwarden-Fryslân 2018 te bezoeken?”

Brede ontwikkeling
Beide heren vinden Leeuwarden-Fryslân 2018 een mooie trigger. ,,Culturele Hoofdstad is veel breder dan alleen de vele culturele activiteiten die nu gaande zijn. Mensen krijgen een beter beeld van wat onze provincie allemaal te bieden heeft’’, zegt Reijneker. ,,Al heerst er hier bij de inwoners vaak een typisch Friese cultuur, ook bij mij thuis, waar men zich afvraagt waarom we van de daken zouden schreeuwen dat het in Fryslân zo goed is: het is hier nu juist zo mooi, waarom zouden we meer mensen willen aantrekken? Toch is het belangrijk dat we uit onze schulp kruipen en meer kenbaar maken wat hier allemaal gebeurt en te zien is. Dit heb je nodig om een economisch interessante omgeving te houden en verder te ontwikkelen.” Om deze reden zouden projecten als de promotiecampagne op Schiphol geen eenmalige vuurpijl moeten zijn. ,,We willen met de promotie van Fryslân door blijven gaan”, zegt Zwart stellig. ,,Ik kom uit Stellingwerf waar men nooit zo wegliep met de Friese cultuur. Maar de trots die nu ook in die gebieden heerst doet heel veel.”

Promotie
Maar hoe ga je Fryslân ook na 2018 promoten? Volgens de heren is de beste manier daarvoor door te zorgen dat er dynamiek heerst. ,,De prachtige omgeving is er al, maar de dynamiek die er uiteindelijk voor zorgt dat het een interessante markt is, dat moeten we zelf doen. Daarmee krijg je een aanzuigende werking.” Een innovatief instituut als Wetsus is een mooi voorbeeld. Hier werken bedrijven samen met kennisinstellingen aan de toekomst en ontstaan er nieuwe startups die werkgelegenheid bieden voor mensen met verschillende (opleidings)achtergronden. Dit soort instituten zijn belangrijk voor de dynamiek, promotie en ontwikkeling van de economie in Fryslân. Maar ook het gemiddelde karakter van de Friezen is een belangrijk promotietool. ,,Friezen zijn vaak bescheiden, maar wat ze doen willen ze ook echt goed doen. Ze gaan voor kwaliteit en dat trekt mensen aan”, aldus Zwart.

Vooruitblik
Club Diplomatique Fryslân heeft theaterspektakel Stormruiter aangegrepen om hun nationale en internationale relaties uit te nodigen en hen Fryslân op een unieke manier te laten ervaren. ,,Fryslân heeft een aantal sterke en eeuwenoude merken. Het Friese paard is daar een mooi voorbeeld van”, geeft Reijneker aan. ,,Stormruiter is wereldwijd een uniek spektakel. Frieser dan Fries.” Op deze manier hoopt de club bij hun internationale gasten een sterkere binding met Fryslân te creëren. ,,2018 is een prachtig jaar maar de focus gaat vooral naar de komende tien tot twintig jaar. Er is nu al meer bekendheid gecreëerd over wat onze provincie te bieden heeft. Dat moeten we blijven vasthouden”, aldus Zwart. ,,Als je nu ziet wat de successen zijn, niet alleen op cultureel maar ook op economisch vlak, dan kun je alleen maar trots zijn.”

Tekst: Yael Water / Foto’s: Marijn Bruinen

Hoofdsponsors
Hoofdsponsors
Businesspartners

Initiators