Ga naar inhoud
Favorieten 0

Weromsjoch - Frysk Toerisme Kongres van Merk Fryslân

Het Frysk Toerisme Kongres is dé netwerkbijeenkomst voor iedereen die in Friesland werkzaam is in of betrokken bij toerisme. Afgelopen editie, die plaats vond op 8 februari 2021 en online werd georganiseerd, stond volledig in het teken van duurzaamheid: van groen en circulair tot het toekomstbestendig maken van je organisatie. Bekijk hieronder een kleine weromsjoch van de dag. Wil je op de hoogte gehouden worden van de volgende editie in 2022? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.​

Plenaire start van het Kongres

Dagvoorzitter Marijke Roskam trapte af met Martin Cnossen en gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder met een terugblik op 2020 en een blik op de toekomst.

Na de aftrap vond ook de uitreiking plaats van CIRCO Track. De stimuleringsprijs werd door gedeputeerde Fokkens-Kelder uitgereikt aan Eva Meijer van Hoora Watersport, die hiermee 10.000 euro won om het produceren van elektrische sloepen van gerecycled plastic een kickstart te geven. Herman Schreuder van Hotel & Grand Café Post-Plaza behaalde een prachtige tweede plaats en Melis de Vries van Terschelling Recreatie kreeg de derde plek.

Marijke Roskam ging vervolgens in gesprek met een aantal Friese koplopers op het gebied van duurzaamheid. De Laape, GreenJoy, Watersportcamping Heeg, Om ’t Noord en Stichting Historische Zeilvaart Harlingen deelden hun ervaringen in de weg naar het duurzaam maken van hun product.

Break-out programma

Na de lunch werd het programma gevuld met verschillende break-out-sessies van Toerisme Alliantie Friesland & Vereniging Circulair Friesland, Ynbusiness, Waddenfonds, European Tourism Futures Institute & Merk Fryslân en Staatsbosbeheer. Zij gaven je handvatten en inspiratie om concreet aan de slag te gaan met het thema duurzaamheid. Heb je iets gemist of kon je niet bij alle onderwerpen aanwezig zijn? Hieronder kun je de presentaties nog even rustig terugkijken of -lezen.

Keynote: Signe Jungersted

Signe Jungersted, voormalig werkzaam bij Wonderful Copenhagen, deelde met een bomvolle keynote haar visie op duurzaam toerisme. In 2017 introduceerde Wonderful Copenhagen het begrip localhood, waarmee ze een einde verklaarde aan toerisme zoals we dat kennen. “Toeristen willen zich niet meer definiëren als toerist, maar liever als reiziger, ontdekker of, nog beter, als iemand die zich gemengd heeft tussen de locals.” Nu, tijdens de Coronapandemie, is localhood misschien wel meer relevant dan ooit. Hoe pakken we het aan als toerisme straks weer op gang komt? Tijdens de pandemie is er een trend ontstaan van slow traveling en slow living. Steeds meer toeristen nemen duurzaam aanbod mee in hun keuze voor een bestemming. Het is tijd voor een andere gedachtegang: “Don’t ask what locals can do for tourism, ask what tourism can do for locals. Om toerisme een succes te laten zijn voor onze lokale gemeenschap moeten we allemaal mee doen. We zijn elkaars collaborative advantage”, aldus Jungersted.

Tekenaar Gerco van Beek, van Studio van Beek, heeft deze presentatie prachtig samengevat in een tekening:

  • Logo WADtodo.