Merk Fryslân presenteert thema Water 2020 op ITB Berlijn

Leeuwarden – Merk Fryslân presenteert voor het eerst het jaarthema Water 2020 op de ITB, de grootste Travel Trade beurs ter wereld. De beurs, die van 6 t/m 10 maart plaatsvindt in Berlijn, is een uniek netwerk moment. Merk Fryslân ziet de beurs als een uitgelezen kans om Friesland en Water 2020 onder de aandacht te brengen bij touroperators, reisaanbieders en pers.

Keuze jaarthema Water 2020
In 2020 vinden er veel bijzondere evenementen plaats, die allemaal iets met water te maken hebben. De keuze voor Water 2020 is daarom een logisch gevolg. Denk bijvoorbeeld aan het 100-jarig bestaan van het Woudagemaal, 85 jaar Sneekweek en de expositie Wij Vikingen! in het Fries Museum. Maar ook de 11fountains, Sense of Place, de Friese meren en de Waddeneilanden onderstrepen het thema. Om het thema zo breed mogelijk te kunnen dragen, heeft Merk Fryslân bij de keuze verschillende partijen betrokken, waaronder de regiomarketingorganisaties en Legacy2028.

Hoe belangrijk een jaarthema is, heeft Leeuwarden-Fryslân 2018 laten zien. Het is een perfecte kapstok om aanbod, ondernemers en marketing samen te brengen. Een thema bundelt dit aanbod en versterkt de campagne. Een ondernemer die bijvoorbeeld een arrangement maakt dat aansluit op het thema, draagt bij aan het aanbod en profiteert mee van het succes van een campagne. De meeste pakkende arrangementen krijgen een plek in de etalage op Friesland.nl en Meetinfriesland.nl.

Voor 2019 werkt Merk Fryslân met het thema Groots, wat uiteenvalt in de drie opeenvolgende campagnes: Grootse vergezichten, Grootse belevingen en Grootse nachten.

Presentatie Water 2020 op ITB
Eén van de speerpunten van Merk Fryslan is Travel Trade. De basis hiervoor werd gelegd in 2016 bij Leeuwarden-Fryslân 2018. “Touroperators in Duitsland spelen nog een belangrijke rol bij het boekingsproces. Maar liefst 40% van alle reizen in Duitsland wordt geboekt via een touroperator,” aldus Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân. “Op de ITB benaderen we reisaanbieders actief om Friesland in hun aanbod op te nemen. Of om het bestaande pakket van Friesland uit te breiden of te verbeteren. Ook zoeken we naar mogelijkheden voor co-marketing.” Het presenteren van het jaarthema, is voor veel partijen belangrijk. Voor Travel Trade geldt bovendien dat reisgidsen al ver van tevoren bij de drukker liggen.

Een andere belangrijke pijler van Merk Fryslân is Pers & PR. Tijdens en rondom de ITB vinden verschillende netwerkevents plaats voor journalisten, bloggers en de toerismebranche. Merk Fryslân ziet dit als een perfecte gelegenheid om Friesland en het jaarthema onder de aandacht te brengen. Pers kan zich daarnaast inschrijven op persreizen voor dit jaar.

Samenwerking
Meer dan 180 landen presenteren hun product op de ITB. Friesland is onderdeel van het Holland Paviljoen van NBTC Holland Marketing. Maar liefst 62 partners uit heel Nederland vullen dit paviljoen. Het Waddengebied en de Friese Waddenkust zijn daarnaast vertegenwoordigd in de stand van Waddenzee Werelderfgoed.