Online ondernemerstip: media optimalisatie

Wanneer er in het grote aanbod van vermeldingen op friesland.nl een blik geworpen wordt, kom je de mooiste foto's en video's tegen die een prachtig beeld weergeven van al het mooie dat Friesland te bieden heeft. Toch wordt opgemerkt dat bij sommige ondernemers het toevoegen van een geschikte foto als een flinke uitdaging wordt ervaren. In de handleiding voor het aanmaken van een vermelding, wordt een beknopte uitleg gegeven over het toevoegen van de media. Deze week gaan we dieper in op de meerwaarde van goede foto’s en video’s voor uw vermelding.

1. Waarom een foto of video?

Het toevoegen van een mediabestand (foto of video) moet ervoor zorgen dat de bezoeker in één opslag ziet waar de vermelding over gaat. In het grote aanbod van het totale internet en daarbij natuurlijk ook friesland.nl, kan de aandacht van de bezoeker soms moeilijk verdeeld worden. Een goed mediabestand moet ervoor zorgen dat uw vermelding eruit springt en alle aandacht verdiend. 

2. Pixels?

In de handleiding wordt aangegeven dat de kwaliteit van de foto 1600 bij 1200 pixels moet zijn. Een pixel staat voor een enkele gekleurde punt op het scherm. Hoe meer pixels een afbeelding of foto in de lengte-breedte verhouding bevat, hoe completer en duidelijker. 1600 (breedte) bij 1200 (lengte) is het minimaal aantal pixels van een foto voor een vermelding. Upload u een foto met minder pixels, dan wordt de foto korrelig en wordt uw boodschap minder krachtig.

Om erachter te komen uit hoeveel pixels uw foto bestaat, kunt u op uw PC of laptop rechtsklikken op het bestand en naar 'eigenschappen' gaan. Er verschijnt een venster waar o.a. het tabblad 'Details' staat. Klik daarop en u ziet daar het aantal pixels van de foto. Bij een Mac of Macbook van Apple kunt u de gegevens achterhalen door te rechtsklikken op het fotobestand en op 'toon info' te klikken. Hierna kunt u onder 'meer info' het aantal pixels zien.

Pixels achterhalen op een Windows PC of laptop

 

Pixels achterhalen op een Apple PC of laptop

 

3. Waarom niet een logo of brochure?

De database van friesland.nl vertaalt de content (teksten + media) van uw vermelding naar een websitevermelding. Hier is de opmaak gebonden aan een vast stramien. Een onderdeel van dit stramien is de uiting van de naam van uw vermelding. De naam wordt duidelijk getoond in de headerfoto (bovenste foto aan de pagina) van uw vermelding in de huisstijl van friesland.nl. Komt daar een logo of brochure met tekst in te staan? Dan zijn beide teksten (logo of folder en het stramien) niet goed zichtbaar en dat gaat weer ten koste van uw zichtbaarheid. Het stramien is leidend en een logo of brochure zegt niet meteen wat over uw vermelding. Vandaar dat alleen een foto zonder tekst geschikt is.

4. Doe uw voordeel!

Doe dus uw voordeel met het uploaden van een kwalitatieve foto zonder teksten en trek de potentiële toerist naar uw unieke locatie in Friesland. Succes!

Wouter Hoekman

Online Marketeer Merk Fryslân