Online ondernemerstip: Roep op tot actie

Ondernemerstip: Roep op tot actie

Als ondernemer wilt u natuurlijk graag dat de bezoeker van Friesland.nl op uw vermelding overgaat tot een actie. Deze actie kan natuurlijk – geheel naar wens van u als ondernemer – van alles bevatten:

  1. Bezoeken van uw website
  2. Het mailen naar een specifiek e-mailadres
  3. Of het bellen van een telefoonnummer

‘Call to Action’ (CTA)

De ruimte die bestemd is voor één van deze acties, is o.a. de opvallende rode knop. Ook wel een ‘call to action’-knop genoemd. Daarnaast is de bezoeker natuurlijk geïnteresseerd in de beschrijving van de vermelding. Ook hierin is het mogelijk om de bezoeker van uw vermelding te beïnvloeden zodat ze overgaan tot een actie. Voordat hier optimalisatieslagen gemaakt kunnen worden, is het wijs om eerst te kijken naar de definitie.

Call to action is een Engelse term die gebruikt wordt in de marketing en reclame. Een call to action is een deel van een overtuigend bericht. In dit deel wordt men opgeroepen om een bepaalde actie uit te voeren. Zoals het overnemen van een opinie, het veranderen van gedrag of het aankopen van een product.

Overgaan tot actie

De bezoeker van uw websitevermelding moet dus overtuigd worden om over te gaan tot een actie. Natuurlijk draait het om uw product of dienst, maar zoals iedere andere ondernemer heeft u te maken met concurrentie. Opvallen in de grote hoeveelheid aanbiedingen op Friesland.nl is een kunst. Ik neem u graag mee in een aantal tips voor o.a. de CTA-knop als de CTA in de tekst.

  • Laat uw bezoeker niet nadenken, maar doe dat voor ze. Denk aan korte teksten in de knop als: ‘Boek nu’, ‘Reserveer nu’, ‘Neem contact op’, ‘Mail ons’, etc.
  • Zet boven- en onderaan de lange omschrijving een link naar uw website waar de bezoeker een aankoop kan doen. Houd rekening met het kiezen van uw meest relevante pagina!
  • Spreek tot de verbeelding van de bezoeker. Hoeveel bezoekers zijn hen al voorgegaan? Hoe meer, hoe vertrouwder. Des te meer bezoekers overgaan tot een actie.
  • Maak uw vermelding op Friesland.nl uniek. Door een prijs te bieden die alleen via Friesland.nl te verkrijgen is, is de bezoeker eerder geneigd om op het moment van lezen door te klikken.
  • Houd het kort en duidelijk. De bezoeker wil natuurlijk ook nog wat te lezen hebben op uw website. Hoe nieuwsgieriger, hoe sneller ze klikken.

Maar vooral, help de bezoeker. Wat willen ze graag zien nu ze op uw websitevermelding zijn? Hoe zorg ik ervoor dat ze overgaan tot een actie?

Wouter Hoekman

Online Marketeer Merk Fryslân