Succesvol symposium Wij, Waddenzee Werelderfgoed

Met dank aan Waddenzee Unesco Werelderfgoed, het Mooiste Natuurgebied van Nederland, Waddenfonds en de Waddenacademie hebben Marketing Groningen, Merk Fryslân, Holland Boven Amsterdam een geslaagd symposium gehouden op 4 april. Onder de titel Wij, Waddenzee Werelderfgoed beleefden ruim 250 bezoekers een inspirerende dag. Centraal stond de start van de campagne VisitWadden en de viering van 10 jaar Werelderfgoedstatus van de Waddenzee.

Het programma in Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden, onder leiding van dagvoorzitter Harm Edens, kende een gezamenlijke start. Allereerst werden de resultaten van de campagne Het Mooiste Natuurgebied van Nederland gepresenteerd. Daarna hield de Terschellinger Jochem Bierema van Puur Natuur een inspirerend betoog over ondernemen op de golven van UNESCO Werelderfgoed en sloot Roger Davids af met een uiteenzetting over de campagne VisitWadden en het gezamenlijke streven naar een duurzamere toeristische sector in de Waddenregio.

Naast het (korte) plenaire programma was er volop tijd om elkaar te ontmoeten, kennis te maken met de projectorganisaties, deel te nemen aan uiteenlopende workshops en het persoonlijke verhaal te horen van Wadden-ondernemers. Hoe is het om hier te ondernemen, welke kansen liggen er nog? In de foyer van De Harmonie stonden wadden-gerelateerde organisaties en ondernemers klaar voor vragen van bezoekers. 

En bezoekers konden kiezen uit tien verschillende workshops, variërend van hoe je als ondernemer kunt meedoen met de campagne VisitWadden tot minicolleges over de cultuurhistorie en het natuurlijke landschap. Maar ook kon je meer te weten komen over de internationale uitwisselingsprojecten met Duitsland of kiezen voor hele praktische informatie, zoals over de ontwikkeling van toeristisch product, gerichte inzet van social media en het schrijven van een Waddenfondsaanvraag.

Het slotakkoord was voor Lutz Jacobi, die destijds als Tweede Kamerlid voor de PvdA een motie indiende voor het vergroten van de zichtbaarheid en toegankelijkheid van nationale parken, door in te zetten op meer bezoekerscentra en het bevorderen van de nationale parken als sterk merk. De hieraan gekoppelde nationale uitverkiezing won het Waddengebied met overmacht. Jacobi, inmiddels directeur van de Waddenvereniging, droeg het marketingstokje dan ook vol goede moed over aan het directieteam van VisitWadden. Met een gezamenlijke ‘druk op een knop’ werd de campagne van VisitWadden feestelijk gelanceerd.