Aylvapoldermühle Burgwerd
Burgwerd
Diese Poldermühle wurde um 1846 erbaut und im Jahr 2000 wiederaufgebaut.
Diese Poldermühle wurde um 1846 erbaut und im Jahr 2000 wiederaufgebaut.
Ursprünglich stand diese Mühle in Hallum, im Norden von Friesland. Als dort im Jahr 2000 ein Gewerbegebiet erweitert wurde, war für die Mühle kein Platz mehr, und sie wurde kurzerhand nach Burgwerd verlegt. An ihrem neuen Standort befand sich bis 1959 die erste Aylvapoldermühle, die jedoch bei einem Brand den Flammen zum Opfer fiel.
Ursprünglich wollte man die „neu hinzugezogene“ Mühle auf das Fundament ihrer Vorgängerin setzen, aber dieses Vorhaben erwies sich als nicht durchführbar. Nach einigen Anpassungen konnte die Mühle dennoch installiert werden. Sie wurde von der damaligen Wirtschaftsministerin Annemarie Jorritsma festlich eingeweiht.
Wenn eine(r) der ehrenamtlichen Mülller(innen) vor Ort ist, kann die Mühle auch besichtigt werden. Weitere Informationen über die Mühle finden Sie auf der Website.
- Entfernung zu Ihrem Standort:
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehenStandorte
Alle Standorte anzeigen-
De Snip
De SnipDit is een (water) poldermolen type grondzieler met een gevlucht van 15.30 meter molen is op verzoek en als de molen draaid te bezichtigen molenaars zijn Frans Venema en Piet Meinderts
Workum -
Monnikenburenmolen / Nijhuizumermolen
Monnikenburenmolen / NijhuizumermolenSpinnekopmolen vlakbij Nijhuizum en wordt ingezet als poldermolen.
Nijhuizum -
Epey Mole
Epey MoleDe poldermolen is sinds 1982 in bezit van de Stichting De Fryske Mole en bemaalt een natuurgebied, een z.g.n. zomerpolder.
Ryptsjerk -
Molenmuseum De Eendragt
Molenmuseum De EendragtMolenmuseum 'De Eendracht' is gevestigd in een koren- pelmolen en herbergt zes zolders kijkgenot. Op de begane grond bevindt zich een winkeltje en een gerestaureerde Kromhout middeldruk moter 40 pk. uit 1920. U vindt een wisselende expositie op de ee...
Anjum -
Arkens molen
Arkens molenDe Arkens molen is een poldermolen in Franeker met als functie om het water voor plantsoenen te verversen. De unieke en enige molen in Nederland met vlinderwieken. Eén van de weinige spinnekoppen met een achtkante ondertoren.
Franeker -
Poldermolen de Marsumer Molen
Poldermolen de Marsumer MolenDe molen werd in 1903 gebouwd door molenmaker J.H. Westra uit Franeker voor de bemaling van de voormalige Marssummerpolder. Jaarlijks tussen 1 mei en 1 oktober is de eerste zolder van deze molen beschikbaar als bijzonder sfeervolle trouwlocatie.
Marsum -
Terpensmole IJlst
Terpensmole IJlstDie Terpensmole hat nicht immer in der Nähe von IJlst gestanden, und sie hieß auch nicht immer so. Der Ursprung der Mühle liegt in Grou. Danach stand sie in Sneek, bevor sie am Ende in IJlst landete.
IJlst -
Pankoekster-Mühle Witmarsum
Pankoekster-Mühle WitmarsumDie Pankoekster-Mühle von 1900 ist ein keineswegs eine gewöhnliche Mühle. Hier waren echte Tüftler am Werk, die aus der Mühle ein wahres Wunderwerk der Technik gemacht haben.
Witmarsum -
Windmotor Weidum
Windmotor WeidumDe Amerikaanse windmotor uit het begin van de 20ste eeuw is van algemeen cultuurhistorisch en industrieel-archeologisch belang. Gemeten naar de diameter van het windrad is dit de grootste windmotor van Nederland.
Weidum -
Boonweg: gras en schapen
Inhalte können nicht angezeigt werden, da die Cookies nicht akzeptiert wurden. Wenn Sie sich dieses Video trotzdem anschauen möchten, akzeptieren Sie bitte die Cookies.
Einstellungen ändern
Boonweg: gras en schapen
(beluister hier het audioverhaal)
Het is bijna niet voor te stellen dat de zee deze dijk kan verslaan. Toch was er in de laatste veertig jaar een keer of acht serieuze dijkbewaking nodig. Rinus en Sander Dorst van Zeedefensie zijn dan ook altijd voorbereid. Hier in de werkplaats hangen de zaklampen aan de muur, de portofoons staan aan de lader en ligt het draaiboek op tafel. Voor het geval dát.
Vader en zoon Dorst liggen er niet wakker van, ze weten namelijk precies hoe de dijk erbij ligt. Elke week inspecteren ze de 25 kilometer dijk tussen Harlingen en Nieuwebildtzijl. En elke dag zijn ze hier sowieso te vinden, voor onderhoud en beheer. Zo gooien ze bijvoorbeeld kuilen dicht die door honden zijn gegraven en vangen ze ongeveer 150 mollen per jaar in hun klemmen.
Is dat nou echt nodig? Ja, want gangen, gaten en kuilen kunnen de dijk behoorlijk verzwakken. Ook is de grasmat superbelangrijk om de bovenlaag sterk te houden, hiervoor wordt een mengsel van zes soorten diepwortelend gras gebruikt. Als 80% van een vierkante meter grasmat ook daadwerkelijk uit grassprietjes bestaat, zijn de mannen dik tevreden.
Het gras wordt onderhouden door de schapen die je tussen april en oktober op de dijk ziet grazen. Met hun 'gouden voetjes' trappen ze de grond precies genoeg in en zorgen ze zo voor de ideale stevigheid. Vroeger graasden er ook wel koeien, maar hun hoeven deden meer kwaad dan goed.
De droogte van de laatste zomers baart wel eens zorgen. Schapen hebben soms nauwelijks genoeg te eten en enkele dijkvakken moesten opnieuw ingezaaid worden. Ook zette het waterschap voor het eerst een egger in, een machine die onkruid uit het gras haalt.
Andere soorten grassen en kruiden op de dijk zouden trouwens best een idee zijn, maar of dat veilig is? De proefvakken die je onderweg zag, laten vooralsnog zien dat de combinatie van schapen en gras het beste is voor de stevigheid van de dijk.
Aan de 'achterkant' van de dijk vind je geen gras maar asfalt, met daaronder steen en zand. In de jaren negentig bleek het asfalt zo zwak dat uit voorzorg breuksteen en grond bij de werkplaats is neergelegd. Je weet immers maar nooit. Intussen wordt er ook een proef gedaan met innovatieve asfaltbekleding.
Ingesproken door:
De van oorsprong Friese Esther Kokmeijer is kunstenares, ontdekker, designer and fotograaf. Ze woont tegenwoordig in Rotterdam, maar werkt overal ter wereld.
Esther werkt met Joop Mulder aan een serie projecten waarmee ze met korenbloemen verhalen over water zichtbaar wil maken. Een zee van bloemen, een terp omringd door water, een dijkdoorbraak en Holwerd aan zee, zichtbaar gemaakt met miljoenen bloeiende Korenbloemen. “Inspirerend hoe Joop zo begaan was met het prachtig Waddengebied. Hoe hij verhalen over dit bijzondere landschap tot leven wist te brengen en zich inzette om intieme ontmoetingen te creëren met dit landschap.”
Dit verhaal is onderdeel van de route Gemalen Verhalen van Sense of PlaceHet is bijna niet voor te stellen dat de zee deze dijk kan verslaan. Toch was er in de laatste veertig jaar een keer of acht serieuze dijkbewaking nodig.
Sint Jacobiparochie