Station Wolvega
Wolvega
Het stationsgebouw werd gebouwd in 1865.Er waren toen in die tijd voor treinstations een vijftal standaard ontwerpen. Dit is een zogenaamd Waterstaatstation, type vierde klasse. Na ruim 100 jaar stond het stationsgebouw van Wolvega eind jare...
Take a look
Het stationsgebouw werd gebouwd in 1865.Er waren toen in die tijd voor treinstations een vijftal standaard ontwerpen. Dit is een zogenaamd Waterstaatstation, type vierde klasse.
Na ruim 100 jaar stond het stationsgebouw van Wolvega eind jaren ‘80 van de 20e eeuw grotendeels leeg. Het gebouw verkeerde daarnaast ook in een slechte staat van onderhoud en er werd over gepraat om het te slopen. De Vereniging Historie Weststellingwerf kwam in actie en maakte zich sterk om sloop tegen te gaan. Mede met behulp van subsidies werd in 1990 het station gerestaureerd. De hal en de perronzijde kregen een moderne uitstraling, maar met behoud van het historische karakter.
- Distance to your location:
In the neighbourhood
View all routes-
Historische dorpswandeling Wolvega - AR-route
Historische dorpswandeling Wolvega - AR-route(4.0 km)Wolvega -
Heerenveen-Wolvega | Bonifatius Kloosterpad: etappe 12
Heerenveen-Wolvega | Bonifatius Kloosterpad: etappe 12(24.7 km)Heerenveen -
Wolvega en omgeving | wandelen langs de Turfroute
Wolvega en omgeving | wandelen langs de Turfroute(9.4 km)Wolvega -
Bevrijdingsstrijd op Friese bodem | Liberation Route
Bevrijdingsstrijd op Friese bodem | Liberation Route(36.7 km)Wolvega -
Wolvega - Blesdijke - Lendevallei | Bonifatius Kloosterpad: rondje 10
Wolvega - Blesdijke - Lendevallei | Bonifatius Kloosterpad: rondje 10(21.0 km)Wolvega -
Eetbaar Fryslân: rondje Zuidelijke Wouden
Eetbaar Fryslân: rondje Zuidelijke Wouden(66.0 km)Wolvega -
Ontdek het mooie van Heerenveen en Wolvega
Ontdek het mooie van Heerenveen en Wolvega(45.3 km)Heerenveen
Locations
View all locations-
Kiesrechtmeeting bij Het Meer
Accept cookies to see this content.
Kiesrechtmeeting bij Het Meer
Heerenveen -
Oorlogsmonument Wons
Oorlogsmonument Wons
Het laatste serieuze gevecht van de Queens Own Rifles of Canada vond plaats op 16 april 1945 bij Wons en Hayum. Nergens in Friesland verloren de Canadezen zoveel mensen tegelijk. Een monument in Wons en een gedenksteen in Sneek herinneren aan de offers die deze infanterie eenheid bracht.
Op 16 april 1945 waren grote delen van Friesland bevrijd. In het westen en zuidwesten van de provincie was het zover nog niet. Enkele duizenden Duitse soldaten hadden zich verzameld in de Friese havenplaatsen en rond de Afsluitdijk. Zij probeerden nog de oversteek te maken naar Noord-Holland dat nog stevig in Duitse handen was.
De Canadezen wilden voorkomen dat de Duitsers zich in Noord-Holland verder versterkten. Mede daarom zetten zij vanaf 16 april de aanval in op de Kop van de Afsluitdijk. De infanterie van Queens Own Rifles of Canada was één van de eenheden die hierbij betrokken was. Op 16 april vertrokken zij vanuit Bolsward in de richting van de Afsluitdijk, ondersteund door tanks van de Sherbrooke Fusiliers.
In het open Friese landschap waren de Canadezen op de weg erg zichtbaar en dus kwetsbaar. Vlak voor een brug bij Hayum openden de Duitsers het vuur. De Canadees Orville Cook zat in één van de voorste voertuigen. Over wat er daarna gebeurde schreef hij het volgende:
"Ik zat eerst rechts, maar kwam later in het linker compartiment van onze carrier. Dat was mijn geluk. Bij de strijd met de Duitsers die volgde, was ik de enige die niet geraakt werd. Ze lieten ons ver komen en schoten drie keer raak. Er kwam rook uit het rechter compartiment van mijn carrier. Ik sprong eruit en ben naar de andere kant gerend om de sergeant eruit te halen en hoe ik dat voor elkaar kreeg, weet ik niet meer. Ik legde hem op de weg. De bestuurder was de volgende die ik eruit haalde en op de weg neerlegde. Ik heb ze beiden morfine toegediend en gaf ze een sigaret.
De sergeant zei: ga terug en vertel de A compagnie waar het vuur is en 'make sure they get those jerry (Duitse) bastards for this one'. De soldaten in de voorste carrier waren op slag dood.” De Duitsers hadden aan de westkant van de brug verschillende stukken luchtafweergeschut verdekt opgesteld. De licht gepantserde carriers waren niet opgewassen tegen de 20 mm. en 40 mm. granaten. In het voorste voertuig sneuvelden Alexander Cockburn, Walter Leslie Jackson, Gordon William Ouderkirk, Harry Horace Pennell en Walter Samuel White. Verder vielen er aan Canadese kant ook meerdere gewonden waaronder de mannen in het voertuig van Orville Cook.
Vrijwel direct nadat duidelijk was waar het Duitse geschut stond opgesteld rekenden de Queens of Own Rifles samen met enkele tanks van de Sherbrooke Fusiliers alsnog af met de Duitse weerstand. De resterende verdedigers gaven zich uiteindelijk over.
De gevechten bij Wons en Pingjum zouden de laatste plek zijn waar soldaten van de Queens Own Rifles of Canada sneuvelden. Het was daarom de expliciete wens van de veteranen om in Wons hun monument te plaatsen. Op deze Honour Roll staan de namen van hun kameraden die vanaf D-Day tot de bevrijding het leven lieten.
Wons