Elfstedensloep Verhuur Workum
Workum
Boek voor een dag, avond of meerdere dagen een Maril 625 sloep. Elfstedensloep is een premium kwaliteit sloepverhuur direct gelegen aan de Elfstedenroute Friesland te Workum met maatwerk arrangementen en vaarroutes.
Sjoch alfêst efkes
Elfstedensloep | premium kwaliteit sloepverhuur Workum (Friesland)
Je kunt bij ons terecht om met een premium sloep een dag-, avondtocht of meerdere dagen te varen, en dat al vanaf €150 voor een hele dag. De Maril 625 sloep is geschikt voor maximaal 8 personen. Ben je met een grotere groep van maximaal 12 personen? Dan hebben we ook een ruimere luxe Jan van Gent cabin-sloep welke op aanvraag te boeken is inclusief kapitein. Bij al onze sloepen zijn catering mogelijkheden beschikbaar waardoor je volledig wordt ontzorgd.
- Direct gelegen aan de Elfstedenroute
- Premium kwaliteit sloepverhuur Workum
- Maatwerk arrangementen & vaarroutes
Meer info? Bezoek de website: www.elfstedensloep.nl
- Seizoen: 1 maart tot 1 november 2024
Openingstijden: 9.00-22.00 uur
Prizen
- Je kunt bij ons terecht om met een premium sloep een dag-, avondtocht of meerdere dagen te varen, en dat al vanaf €150 voor een hele dag.
- Betaalmogelijkheden: Contant, Online
- Ofstân nei jo lokaasje:
Hjir fine jo Elfstedensloep Verhuur Workum
Gerrit de Jongstrjitte 18711LD Workum Plan dyn rûte
fanôf dyn lokaasje
Routes in de buurt
Besjoch alle rûtes-
Pontjes-Fietsrondje rondom Workum (kort)
Pontjes-Fietsrondje rondom Workum (kort)(22.5 km)Gaastmeer
Lokaasjes
Besjoch alle lokaasjes-
Kiesrechtmeeting bij Het Meer
Accepteer cookies om deze content te zien.
Kiesrechtmeeting bij Het Meer
Heerenveen -
Oorlogsmonument Wons
Oorlogsmonument Wons
Het laatste serieuze gevecht van de Queens Own Rifles of Canada vond plaats op 16 april 1945 bij Wons en Hayum. Nergens in Friesland verloren de Canadezen zoveel mensen tegelijk. Een monument in Wons en een gedenksteen in Sneek herinneren aan de offers die deze infanterie eenheid bracht.
Op 16 april 1945 waren grote delen van Friesland bevrijd. In het westen en zuidwesten van de provincie was het zover nog niet. Enkele duizenden Duitse soldaten hadden zich verzameld in de Friese havenplaatsen en rond de Afsluitdijk. Zij probeerden nog de oversteek te maken naar Noord-Holland dat nog stevig in Duitse handen was.
De Canadezen wilden voorkomen dat de Duitsers zich in Noord-Holland verder versterkten. Mede daarom zetten zij vanaf 16 april de aanval in op de Kop van de Afsluitdijk. De infanterie van Queens Own Rifles of Canada was één van de eenheden die hierbij betrokken was. Op 16 april vertrokken zij vanuit Bolsward in de richting van de Afsluitdijk, ondersteund door tanks van de Sherbrooke Fusiliers.
In het open Friese landschap waren de Canadezen op de weg erg zichtbaar en dus kwetsbaar. Vlak voor een brug bij Hayum openden de Duitsers het vuur. De Canadees Orville Cook zat in één van de voorste voertuigen. Over wat er daarna gebeurde schreef hij het volgende:
"Ik zat eerst rechts, maar kwam later in het linker compartiment van onze carrier. Dat was mijn geluk. Bij de strijd met de Duitsers die volgde, was ik de enige die niet geraakt werd. Ze lieten ons ver komen en schoten drie keer raak. Er kwam rook uit het rechter compartiment van mijn carrier. Ik sprong eruit en ben naar de andere kant gerend om de sergeant eruit te halen en hoe ik dat voor elkaar kreeg, weet ik niet meer. Ik legde hem op de weg. De bestuurder was de volgende die ik eruit haalde en op de weg neerlegde. Ik heb ze beiden morfine toegediend en gaf ze een sigaret.
De sergeant zei: ga terug en vertel de A compagnie waar het vuur is en 'make sure they get those jerry (Duitse) bastards for this one'. De soldaten in de voorste carrier waren op slag dood.” De Duitsers hadden aan de westkant van de brug verschillende stukken luchtafweergeschut verdekt opgesteld. De licht gepantserde carriers waren niet opgewassen tegen de 20 mm. en 40 mm. granaten. In het voorste voertuig sneuvelden Alexander Cockburn, Walter Leslie Jackson, Gordon William Ouderkirk, Harry Horace Pennell en Walter Samuel White. Verder vielen er aan Canadese kant ook meerdere gewonden waaronder de mannen in het voertuig van Orville Cook.
Vrijwel direct nadat duidelijk was waar het Duitse geschut stond opgesteld rekenden de Queens of Own Rifles samen met enkele tanks van de Sherbrooke Fusiliers alsnog af met de Duitse weerstand. De resterende verdedigers gaven zich uiteindelijk over.
De gevechten bij Wons en Pingjum zouden de laatste plek zijn waar soldaten van de Queens Own Rifles of Canada sneuvelden. Het was daarom de expliciete wens van de veteranen om in Wons hun monument te plaatsen. Op deze Honour Roll staan de namen van hun kameraden die vanaf D-Day tot de bevrijding het leven lieten.
Wons