Coronavirus raakt ondernemers in toerisme hard: 35% is gesloten

Merk Fryslân doet eerste peiling onder ondernemers

Het Coronavirus heeft grote impact op de toerisme en vrijetijdssector in Friesland. Na de noodzakelijke maatregelen is het stil in de horeca en musea. Congressen en evenementen zijn afgelast en accommodaties hebben het druk met annuleringen en omboekingen. Merk Fryslân deed een eerste inventarisatie onder 274 ondernemers over de gevolgen van het Coronavirus. De impact blijkt enorm.

 

Meer dan vier op de vijf Friese ondernemers geraakt door Coronacrisis

Ruim vier vijfde (84%) van de ondervraagde Friese ondernemers is geraakt door de Coronacrisis. Meer dan 65% van de ondernemers geeft aan dat ze door annuleringen minder gasten ontvangen. Ook heeft het Coronavirus grote impact op nieuwe boekingen: bijna de helft van de ondervraagden ontvangt minder (vroeg)boekingen. Ruim een derde (35%) van de Friese ondervraagden heeft het bedrijf gesloten vanwege Corona.

 

Regionale en landelijke aanpak

Merk Fryslân deelt de zorgen van de ondernemers. De maatregelen zijn noodzakelijk, maar zeer ingrijpend. ‘We werken hard aan een plan om de promotie van Friesland extra krachtig neer te zetten zodra het weer kan. Samen met onder meer NBTC Holland Marketing, Toerisme Alliantie Friesland, Regioaanjagers en Provincie Fryslân maken we ons sterk voor de sector,’ aldus Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân. Op landelijk niveau heeft Gastvrij Nederland afgelopen dinsdag namens de brede sector een brandbrief gestuurd naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Na de bekendmaking van het pakket maatregelen door het kabinet woensdag liet Gastvrij Nederland weten er met klem voor te pleiten aandacht te houden voor een lange termijn hersteloffensief. Recent heeft de Provincie Fryslân bovenop het landelijke pakket een aantal ondersteunende maatregelen genomen.

Eerder deze week deed Merk Fryslân een oproep voor mooie en bijzondere ‘omdenk’ ideeën. Deze krijgen een podium op friesland.nl en worden gedeeld onder de volgers. Denk hierbij aan tegoedbonnen voor een diner of virtuele musea rondleidingen.