Frysk Rekreaasje Kongres 2019: Reis naar de toekomst

SNEEK – Het Frysk Rekreaasje Kongres 2019, georganiseerd door Merk Fryslân stond dit jaar volledig in het teken van toerisme in de toekomst. Na een vruchtbare samenwerking met Leeuwarden-Fryslân 2018 is er voor de regiomarketingorganisatie alweer een ander jaar dat volop speelt: 2030.

“Een frisse blik op de toekomst is belangrijk”, aldus Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân. “Wat komt er eigenlijk op ons af? Wat kunnen we verwachten? En wie? Wat wil die bezoeker? Toerisme blijft een groeiende factor, maar de belangrijke vraag is: hoe profiteren we in Friesland daarvan.” Deze vragen stonden centraal tijdens het Frysk Rekreaasje Kongres, waar ruim 200 recreatieondernemers op af kwamen. Merk Fryslân organiseerde het congres voor de derde keer, in samenwerking met Provinsje Fryslân en vond dit jaar plaats in Lokaal 55 in Sneek.

Visie voor de toekomst
Gedeputeerde Klaas Kielstra gaf de aftrap voor het congres. “2018 was voor inwoners, bezoekers en toeristische ondernemers in Fryslân een fantastisch jaar. Passend bij het unieke karakter van Fryslân moeten wij onze positie de komende jaren verder uitbouwen”, liet Kielstra weten.

Kansen voor de toekomst zijn er volgens directeur NBTC Holland Marketing Conrad van Tiggelen volop. Op landelijk niveau heeft het NBTC een perspectief geschetst van het toerisme in 2030. Hierin wordt een oproep gedaan tot aanbodinnovatie en regionale ontwikkeling. Van Tiggelen: “Ik ben enthousiast dat Friesland het initiatief neemt om een passende doorvertaling te maken van dit perspectief, zodat de kansen die toerisme biedt optimaal benut kunnen worden.”

Ook trends spelen een belangrijke rol bij het maken van keuzes. Trendanalist en co-auteur van de Trendrede 2019 Christine Boland nam de ondernemers mee in haar blik op de wereld en de vertaling naar trends. “Als je snapt, wat er leeft in de wereld, kun je toekomststrategieën bepalen en zie je wat de kansen zijn”, zei Boland. Ze gaf aan dat voor 2019 de menselijke maat centraal zal staan. “Hoe groter de problemen in de wereld worden hoe meer we ervan doordrongen raken dat we klein moeten beginnen om het op te lossen.” De strategie van Merk Fryslân om de focus naast cultuurtoerisme steeds meer en meer op duurzaam toerisme te leggen is daarom een logische stap.

Naast Leeuwarden-Fryslân 2018, was 2018 ook het jaar van de #3 notering van Friesland op de populaire lijst ‘Best in Europe’ van Lonely Planet. Sara van Geloven van het Lonely Planet magazine liet zien wat dit betekent voor een bestemming, welke doelgroep hiermee gepaard gaat en hoe je als ondernemer hierop in kunt spelen.

Grootse plannen Frieslandstyle themajaar 2019
Merk Fryslân liet verder weten voortaan over te gaan op jaarthema’s. Voor 2019 is het jaarthema Grootse Plannen Friesland Style dat uiteenvalt in de campagnes Grootse vergezichten, Grootse belevingen en Grootse nachten. De jaarthema’s komen tot stand in samenspraak met verschillende betrokken partijen in Friesland en moeten bijdragen aan een stevige positie van toeristisch Friesland.