Ga naar inhoud
Favorieten 0

Tjitske Reidinga ambassadeur voor Friesland

Merk Fryslân lanceert een nieuwe campagne waarin Tjitske Reidinga op wereldreis gaat in haar geboorteprovincie. In de campagne laat Tjitske zien dat je niet ver hoeft te reizen voor een mooie vakantie: avontuur, cultuur en ruimte zijn allemaal te vinden in het noorden van Nederland. De campagne gaat 8 december van start en bestaat uit 4 ludieke tv-spots en posters door heel Nederland.

Band met Friesland
Het is een persoonlijke campagne voor Tjitske, die geboren werd in Leeuwarden en in haar jeugd veel tijd doorbracht bij haar Friese oma. “Hoe ouder ik word, hoe meer ik voel dat Friesland de plek is waar ik me het meest thuis voel. Ik zou graag weer in Friesland wonen, in een houten huis aan het water. Ik voel een wezenlijke verbinding met de provincie, meer dan alle andere plekken in Nederland, meer dan Amsterdam. De Friese roots in mijn familie zijn heel sterk. Hoe ouder je wordt, hoe belangrijker je geschiedenis voor je wordt. Ik wil ook eigenlijk meer rust om me heen, minder prikkels, en meer in de natuur zijn. Ik vind Friesland prachtig, heel wijds en vooral heel romantisch." Dat Tjitske geen Fries spreekt vindt ze jammer, ze verstaat het wel goed. “Ik heb wel losse woordjes die ik gebruik, maar ik spreek het jammer genoeg niet. Dat vind ik ook heel stom. Ik had het wel graag willen spreken, ja. Het is zo eigen. Zo bijzonder om zo’n taal te hebben.”

De campagne-opnames 
Door middel van een aantal korte scenes met een knipoog, laat de campagne zien dat je een wereldreis ook dichtbij huis kan maken. “De draaidagen waren eigenlijk gewoon verwendagen. Het was heerlijk om op al die prachtige plekken te komen en de ruimte te ervaren. Bij de nachtelijke opnames kreeg ik bijvoorbeeld echt het gevoel dat we op de maan waren. Heel bijzonder om 's nachts in zo'n stil natuurgebied te zijn. En ik heb ook ontzettend gelachen. Voor de scène waarin ik moet wadlopen, sta ik daar in zo’n jurkje en met hakken op het wad, naast mensen helemaal gekleed in wadloopkleding.”

De campagne gaf haar ook de kans om meer te leren over haar roots. “De eerste draaidag heb ik in een loos moment via een videocall samen met mijn vader een tour door Leeuwarden gemaakt. Hij vertelde me welke plekken ik moest bezoeken en zo was hij er zelf ook even helemaal uit. Ik vind dat je erg kan merken dat Leeuwarden en Friesland Culturele Hoofdstad van Europa zijn geweest in 2018. Toen ik die wandeling met mijn vader maakte, heb ik wel drie keer geroepen: “Wat ziet het er allemaal goed uit, wat zit het goed in de verf, wat is het goed verzorgd!” Ik vond de fontein bij station Leeuwarden, onderdeel van 11Fountains, erg mooi. En ‘Sense of Place: Wachten op hoog water’, twee metershoge vrouwen op de dijk bij Holwerd. Prachtig! Toen ik mijn ouders later weer belde in de Bakkeveense Duinen, bleek dat ze elkaar daar in de buurt op een jeugdcamping hadden ontmoet. Toen heb ik daar weer zo’n videowandeling met ze gemaakt, echt fantastisch.” 

1500 beloftes 
Juist rond de kerstvakantie denken mensen weer na over vakanties voor het aankomende jaar. Met de campagne roept Merk Fryslân mensen daarom op om een belofte te doen. Zo wordt het zaadje geplant. De inzameling van de beloftes startte al eerder dit jaar. Onder de inzendingen worden maandelijks prijzen verloot. De eerste 1500 beloftes zijn al binnen en het is hartverwarmend hoe verbonden mensen zich voelen met Friesland en de Waddeneilanden, ook nu een bezoek door corona lastiger is. Ook Tjitske deed een aantal mooie beloftes aan Friesland en de Waddeneilanden.

Door corona spelen kernwaarden als gezondheid, natuur, rust, ruimte en dichtbij vakantievieren een belangrijke rol in het maken van vakantieplannen. De bewuste keuzes die mensen maken sluit aan bij het kwaliteitstoerisme waar voor Merk Fryslân de focus ligt.