Harpiste Beate Loonstra speelt The Only Way
Stiens
Tijdens concerten bij podium Pakhûs SOLO staat vaak het solospel van een musicus centraal. Wat zijn de specifieke kenmerken van een instrument en welke muziek schrijven componisten daar tegenwoordig voor?
Neem alvast een kijkje
Tijdens concerten bij podium Pakhûs SOLO staat vaak het solospel van een musicus centraal. Wat zijn de specifieke kenmerken van een instrument en welke muziek schrijven componisten daar tegenwoordig voor? We beluisteren de persoonlijkheid van de muzikant door diens betrokkenheid op het maakproces. De concertreeks wordt samengesteld door Beate Loonstra, programmeur én harpiste. Op vrijdag 14 november speelt zij op diverse harpen het concertprogramma The Only Way in het Pakhûs in Stiens.
The Only Way Out is Through is de compositie die het hele seizoen bij Pakhûs SOLO centraal staat. In elf verschillende uitvoeringen - met diverse uitvoerders en instrumenten - is de route te beluisteren waarin het doorbreken van weerstand centraal staat. De confronterende weg van donker naar licht begint tastend en twijfelend, om via een ‘snelkookpan’ een gewichtloosheid te ervaren. De uitvoerder maakt eigen keuzes in het spelen van herhalingen, het gebruik van motieven en uiteindelijk zelfs in de vorm van de climax. De partituur is ‘open’: spelers op alle instrumenten worden uitgenodigd er een eigen interpretatie aan te geven. Beate Loonstra werkte het concept uit samen met componist en altviolist Oene van Geel. Ze brengt deze avond op de harp háár versie ten gehore.
Opus 1 voor BC schreef Loonstra zelf voor het gelijknamige instrument dat kunstenaar Rob van den Broek bouwde. Loonstra raakte gefascineerd door de ‘Queen’s harp of Ur’ die op display staat in the British Museum in Londen. Afkomstig uit het graf van een Mesapotamische koningin in het huidige Irak, heeft de traditionele bootharp haar oorsprong zo’n 2.500 jaar voor Christus. Kunstenaar Rob van den Broek liet zich tijdens het bouwen van het nieuwe instrument - “géén replica” - inspireren door de vorm en materialen van de bootharp. Hierdoor is de resonantie en speelwijze anders van aard dan bij de moderne harp. Het verweven van percussieve elementen met melodische lijnen leidt tot een nieuwe klankervaring.
Ad Wammes schreef A night in a city far away speciaal voor Beate toen zij op zoek was naar een stuk met swingende ritmes. Het symboliseert een nachtwandeling door een onbekende stad waar verdwalen, (her)oriëntatie en feest centraal staan. Ook de kortere Notturno van de 20e-eeuwse Nederlandse componist Lex van Delden speelt zich af in de nacht. Op heel andere wijze is ook hier de ambiguïteit van de nacht waarneembaar. Majeur en mineur, beweging en stilstand: het is vaak niet het een of ander, maar beide tegelijkertijd.
Het werk van de Vlaamse componist Frank Nuyts heeft eerder centraal gestaan in Pakhûs SOLO, waarna we deze componist ook nu weer iets beter leren kennen in This ain’t fake. Middels het gebruik van elektronica ontstaat er in het werk Sudoku van Oene van Geel een ritmische gelaagdheid die toont hoeveel verschillende ritmische impulsen er binnen een maatsoort en zelfs binnen één tel mogelijk zijn.
Beate Loonstra is een avontuurlijke harpiste, actief in de nieuwe, klassieke en geïmproviseerde muziek. Ze is lid van het Herz Ensemble van componiste Kate Moore en speelt regelmatig met gezelschappen als het Metropole Orkest, Cappella Amsterdam en de Nationale Koren. Regelmatig is zij te beluisteren op radio zoals VPRO Vrije Geluiden, NTR Podium en AVROTROS Klassieken. Loonstra is oprichter van Een Harp onder de Riem, het grootste jaarlijkse improvisatiefestival van Nederland en programmadirecteur voor podium Pakhûs SOLO in Stiens.
Het concert duurt een uur en heeft geen pauze. Inclusief een kopje koffie/thee vooraf en een glaasje na.
Hier vind je Harpiste Beate Loonstra speelt The Only Way
Pakhûs SOLOSmelbrege 9
9051BV Stiens Plan je route naar Harpiste Beate Loonstra speelt The Only Way
vanaf jouw locatie